4 augusti 2012

Vinbärskaka med havreknäck


Jag är inte någon småkaksälskare direkt då jag ofta finner dem alldeles för söta och mjöliga. Jag har dock länge varit på jakt efter ett recept på en hård kaka som jag ofta fick hos min farmor, en kaka som nästan var godast att äta direkt från frysen. En kaka med några röda syrliga bär som jag alltid tänkt på som hallon!?! Då min farmor gick bort för några år sedan har jag inte kunnat be om något recept utan har försökt att leta lite här och där. Det var först för några veckor sedan som det slog mig att denna goda kaka inte alls var gjord på hallon utan vinbär och helt plötsligt så hittade jag ett recept som kändes snarlikt i alla fall. Receptet förekommer i lite olika versioner på matklubben.se. Här har ni originalreceptet:

- 200grader varmluft i ca 20 minuter

Botten
  • 4,5dl mjöl
  • 1,5dl strösocker
  • 1tsk bakpulver
  • 150g smör/margarin
  • 1 ägg
Blanda ihop mjöl, socker och bakpulver och tillsätt kallt finfördelat smör. Arbeta ingredienserna i en  assistent eller för hand tills de bilat en jämt smulig deg. Tillsätt ett ägg under omrörning och arbeta ihop till en jämt deg. Tryck ut degen i en ugnsform, 20 x 30 cm.

Fyllning
  • 3dl röda vinbär
  • 1,5dl strösocker
Blanda ihop bär och socker och fördela jämt över bottenlagret.


Havreknäck
  • 1,5dl havregryn
  • 1dl strösocker 
  • 1tsk vaniljsocker
  • 2tsk kanel
  • 50g smält smör/margaring, alt. 0,5dl flytande
Arbeta ihop samtliga ingredienser till en smulig topping och strö detta över kakan. Baka i ugnen tills kakan har stelnat helt, kan behöva vara inne lite längre än 20 minuter. När du tagit ut kakan ur ugnen ska du försöka att ta av den från formen ganska snabbt medans den fortfarande är mjuk och medgörlig (så slipper du att den går sönder). Jag delade den sedan i 6 x 8 bitar då jag inte gillar för stora kakor, då blev de perfekta :-)


Ett väldigt enkelt recept och goda blev de MEN inte riktigt som farmor kakor som inte innehöll kanel, vad jag kan minnas i alla fall. Jag gjorde därför en ny sats där jag tillsatte lite vaniljsocker i bottenlagret samt uteslöt kanelen i havreknäcken och det gjorde susen. Nästan på pricken rätt! Johan föredrog kanelvarianten medan jag den andra då vinbärssmaken kom fram mycket bättre. Kanel kan ibland, hur god krydda det än är, gärna ta överhanden lite men det är ju en smaksak såklart!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar