24 augusti 2012

Kyckling i balsamicosås



Supergott! Världens godaste sås!! Originalreceptet på denna rätt hittar du HÄR. I onsdags gjorde jag en liten annan variant då jag varken förstekte kycklingfilén eller rullade in den i parmaskinka. Jag gjorde den mer som en gratäng samt att jag använde vispgrädde i såsen för att se hur pass mycket det skulle påverka smaken. Jag gjorde även lite mer sås bara för att den är så himla god :-)

Denna variant:

  • kycklinginnerfiléer (svårt att skriva någon mängd här, men ni får anpassa lite efter hur många ni är)
  • salt, svartpeppar och oregano 

sås:

  • 3 dl vispgrädde 
  • 3 msk balsamvinäger
  • 1,5 msk konc kycklingfond
  • 2 pressade vitlöksklyftor


Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader varmluft. Krydda kycklingfiléerna med salt, peppar och oregano. Lägg dem i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde, vinäger, fond och vitlök. Häll det i formen så att det täcker kycklingen. Tillaga i ugnen tills kycklingen är färdig. Servera med ugnsstekt potatis och en god sallad.


Nog för att jag redan visste att såsen skulle bli godare med vispgrädde men, bara för att poängtera, den blev helt super! Ni måste prova detta recept!!

2 kommentarer:

  1. Tack för ett underbart gott och enkelt recept som går snabbt att laga! Precis vad man behöver när man landat hemma på tidiga kvällskvisten.Perfekt:-))
    /Annsofie

    SvaraRadera