25 augusti 2012

Kantarellpaj med ricotta


På en av mina favvo-bloggar pickipicki.se hittade jag ett recept på kantarellpaj som jag blev sugen på att testa. När jag så bjöd in mamma för lite firande av hennes födelsedag som inföll tidigare i veckan och vi bestämde oss för minikräftskiva, föll det sig naturligt att kantarellpajen fick bli ett av bidragen. Gjorde dock med min vanliga pajdeg....


Pajdeg:
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 50 g margarin
  • 1,5 dl mjölk
Arbeta ihop till en jämt deg och tryck ut i pajformen. Fyll på med valfri fyllning och grädda pajen på 200 grader tills fyllningen blivit ordentligt tillagad och fått fin färg.

Fyllning:

  • 500 g kantareller
  • småsvampar att pynta med
  • 2 st färska gula lökar
  • 20 g smör
  • 250 g ricotta
  • 2 ägg
  • 3 msk finklippt gräslök
  • salt och peppar

Hacka svampen och stek i smör tillsammans med 0,5 tsk salt, stek tills det mesta av vätskan är borta. Skiva löken och lägg ner i pannan, rör om och låt det steka en liten stund. Blanda ricotta med ägg, salt, peppar och gräslök. Blanda ner den stekta svampen och löken. Häll ner fyllningen i pajskalet och grädda i ca 35 min. Toppa med smörstekta småsvampar. (Jag lade all svamp i pajen och toppade med basilika)

En god paj men lite för mastig på grund av all ricotta. Nästa gång ska jag ta lite mindre ricotta till fördel för lite vanlig äggstanning. Positivt var dock att den smakade otroligt mycket kantarell samt att den var väldigt mättande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar