10 augusti 2012

Kycklingsoppa med röd curry och nudlar



Onsdagens middag blev favoritsoppan, alla kategorier! Denna gång gjorde jag den lite matigare och tillförde lite minimajs också, toppengott! Har du inte provat den än så gör det i veckan som kommer, den är så himla enkel att göra att passar perfekt som vardagsrätt.

  • 3 st kycklingfiléer
  • Olja att steka i
  • 2msk röd currypasta
  • 2msk tomatpuré
  • 1burk kokosmjölk
  • 6dl vatten
  • 1,5 hönsbuljongtärning
  • 1 pkt färsk minimajs, delad i mindre bitar
  • Saften från 1st lime
  • 2st paprikor, strimlade
  • Nudlar
  • Purjolök
  • Chili
  • Thaibasilika
Strimla och stek kycklingen. Tillsätt currypasta och tomatpuré och låt allt steka en liten stund. Häll sedan i kokosmjölken, vatten, buljongtärning och minimajsen. Låt detta koka ihop en stund. Koka valfria nudlar, denna gång blev det risnudlar (gott! och tar bara 3 minuter), och lägg dessa i botten på din tallrik. Dra av soppan från värmen och tillsätt limejuicen och paprikan, rör om och låt stå någon minut. Häll sedan soppan på nudlarna och toppa med strimlad lök, chili och hackad thaibasilika.

Härligt med helg! Hoppas du har något mysigt inplanerat. Själv tänkte jag ta mig ut i skogen för lite svamp-plockning samt att vi får finbesök imorgon. Nu ska jag ta och fixa lite helg här hemma och sedan ta mig ut i solen lite till. Hade tänkt att göra köttbullar till middag idag men har inte hunnit detta så just nu försöker jag komma på något gott till middag...promenaden kanske får gå förbi affären?!? Lite plockmat och vin sitter ju aldrig fel ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar