19 maj 2012

Grillade olivbiffar med tomatkompott, vitlökschampinjoner och klyftpotatis

Vi var hos Rebecka och Rickard för lite grillning igår och tyvärr fick jag inte till några bra kort på maten så det får ni klara er utan.

Jag gjorde dessa biffar:

  • 350 g nötfärs (detta blev ca. 6 st biffar)
  • 1 ägg
  • 1 st riven lök
  • 1 klyfta riven vitlök
  • 10 st finhackade kalamataoliver
  • ca. 1 msk provencalisk grillkrydda
  • salt och peppar
Denna blandning lät jag stå över natten för att dra till sig. Formade till biffarna och började grilla dem på folie först så att de skulle hålla ihop bättre sedan lade jag dem på grillen så att de fick lite färg. 

Som tillbehör gjorde jag DENNA tomatkompott och även champinjoner i foliepaket;
  • skivade champinjoner
  • 1-2 klyftor riven vitlök
  • rivet skal från 1 citron
  • 1 msk rapsolja
  • salt och svartpeppar
Detta fick ligga på grillen en stund tills champinjonerna blivit varma och lagom tillagade, jag gillar när de inte är helt genomstekta men där får man ju göra som man själv tycker.

Johan gjorde en sås på lätt creme fraiche, pressad vitlök, provencaliska kryddor, salt och peppar. Rebecka gjorde en god sallad och klyftpotatis. Det var gårdagens middag, grillat är bra gott :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar