4 augusti 2012

Svartvinbärsbladssaft


Jag vet att jag har blivit tipsad om denna saft förut men det har liksom fallit i glömska, och så såg jag på Ernst härom veckan och blev så himla sugen på att testa. Hade tidigare gått och grämt mig så över att ha missat fläder-säsongen och då blev detta ett alternativ. Hur enkelt som helst att göra och roligt att ta tillvara på just bladen på vinbärsbusken. För mig som älskar fläder var detta en riktigt höjdare, nästan godare än flädersaft faktiskt. Detta måste ni, som inte redan gjort det, prova!

  • 4 dl blad från svartvinbärsbuske
  • ca. 3 citroner, skivade
  • 50g vinsyra
  • 2,5 liter vatten
  • 20 dl strösocker
Jag utökade vissa mängder lite jämfört med vissa andra recept jag hittat då jag hade fått ihop ca. 4dl blad.

Skölj av bladen noggrant och lägg i en stor kastrull/hink. Skiva citronerna och lägg i dessa, häll sedan över vinsyran. Koka upp vattnet tillsammans med sockret så att det löser sig ordentligt och bildar en sockerlag. Täck bladblandningen med sockerlagen och se till att alla ingredienser täcks av vätska. Sätt på ett lock eller liknande, se bara till att det inte är helt tätt. Ställ svalt i 3-4 dygn, beroende på hur stark du vill ha sin saft. Sila sedan saften genom en handduk och häll upp på väl rengjorda flaskor. Förvara i frysen. 



Om ni undrar över den trista färgen så hade jag gjort en missbedömning varav mitt vita strösocker tog slut. Jag fick därför tillsätta rörsocker istället, därav färgen. 

Det var gott att blanda till saften i önskad styrka och sedan tillsätta några jordgubbar och citronskivor i tillbringaren någon timma innan servering...mmm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar