25 augusti 2012

Minikräftskiva och firande av mamma

Då veckan var så fullproppad av möten och annat kunde firandet av min mors födelsedag först infinna sig igår kväll. När jag så frågade mamma vad hon var sugen på till middag ploppade förslaget om kräftor upp och jag, som har en sambo som avskyr allt vad skaldjur heter, var inte sen att hoppa på ett sådant utmärkt förslag! Minikräftskiva fick det bli!


Köpte Jumbokräftor och de var jättegoda!

Annars var detta vad som serverades:
  • Kräftor
  • Räkor
  • Avokado
  • Kantarellpaj
  • Fetaostsallad
  • Kalla såser (se recept nedan)
  • Färsk baguette
  • Brieost
  • Jordgubb- och rabarbermarmelad

Såser till kräftskivan
Hittade recept på kalla såser i Elle mat och vin, en tidning jag köpte härom veckan. Det är käre Ernst Kirchsteiger som komponerat ihop dessa recept. Han gör en såsbas, snarlik en majonässås, som man kan smaksätta på olika sätt.

Bas:
8-10 personer (Jag gjorde dock halva satsen)
  • 10 äggulor
  • 3 dl rapsolja
  • 0,5 dl olivolja
  • 1,5 - 2 msk vit balsamvinäger
  • flingsalt och svartpeppar

Lägg äggulorna i en bunke (Jag använder alltid min Kitchenaid med visp så slipper jag stå och vispa). Tillsätt rapsoljan i en tunn stråle samtidigt som du vispar. Häll sedan i olivoljan på liknande sätt. Tillsätt vit balsamvinäger och smaksätt med salt och peppar. Blanda alltsammans väl. Dela upp i olika skålar, smaksätt och låt stå i kylen någon timme för att samla smak.

Vitlöks- och citronsås
  • 1/3 av såsbasen
  • 2-3 vitlöksklyftor
  • rivet skal från en citron
  • 1-2 tsk vit balsamvinäger
  • flingsalt
Ajvar- och basilikasås
  • 1/3 av såsbasen
  • 1,5 msk ajvar relish
  • 1 kruka färsk basilika
Saffranssås
  • 1/3 av såsbasen
  • 1 pkt (0,5g) saffran

Jag gjorde som sagt halva mängden såsbas samt att jag endast gjorde vitlök/citron- och ajvar/basilikasås. Ajvarsåsen var helt ok men favoriten blev vitlök/citron då den harmoniserade så fint med övriga smaker, både skaldjur, grönsaker och paj. Saffranssåsen kan jag tänka mig också är en höjdare så den ska provas framöver.

Hoppas du också hade en fin fredagkväll :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar