12 augusti 2012

Smördegspizza med pesto och mozzarella


Igår fick vi besök från Norge. Det blev en mysig eftermiddag/kväll där det planerades lite inför kommande äventyr samt att vi avnjöt lite god mat. Förätten blev denna minipizza. Superenkelt och gott, även om jag kanske kommer att justera mängderna lite till nästa gång då det blev lite mycket ost på igår. Nedanstående mängder borde dock funka bra:

Ingredienser:
6 portioner
  • 6 st fyrkantiga, små smördegsplattor 
  • pesto genovese
  • 2 st mozzarella, skivade
  • 18 st coctailtomater
  • salt och peppar
  • 1 st ägg till pensling
  • basilikablad
Låt smördegsplattorna tina en aning. Tryck sedan en rundel i varje bit stor nog att rymma all fyllning. OBS! Tryck inte igenom degen utan bara så att det blir en tydlig "avskiljningslinje" (otroligt konstigt beskrivet men jag hoppas du förstår). Nagga med en gaffel inuti rundeln så att denna del inte "puffar" upp under tillagning. Bred på ordentligt med pesto på varje rundel, placera 2 st skivor mozzarella och 3 st halverade coctailtomater, salta och peppra. Pensla ägg på kanterna och baka sedan minipizzorna i ugnen på 200 grader, varmluft tills de fått fin färg. Innan servering toppar du med färsk basilika. Bon apetit!



Resterande rätter får ni recept på lite senare. Nu ska jag dra mig iväg till Skövde för att se om jag kan hitta något fint att ha på begravningen. I eftermiddag/kväll blir det svampplockning (förhoppningsvis:-)).

Ha en skön söndag <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar