26 augusti 2012

Ryggbiff med palsternackspuré, rotfruktspytt och kantarellsås med smak av tryffel


Gårdagens huvudrätt hittade jag på matplatsen och har länge varit sugen på att testa den. Victoria använder oxfilé, jag tog ryggbiff som också blev supergott.

  • Ryggbiff, så många som antal portioner
  • salt och peppar
Salta och peppra ryggbiffen. Stek i rikligt med smör ett par minuter på båda sidor. Ta av från värmen och låt vila lite innan servering


Palsternackspuré
4 portioner
  • 1 stor palsternacka
  • 50g smör
  • 0,5 dl grädde
  • salt
  • 1 skiva kavring till garnering (som du smulat ner i en torr stekpanna och rostat)
Skala palsternackan och koka tills den är ordentligt mjuk. Låt rinna av och mixa sedan med stavmixer tillsammans med smör och grädde. Smaka av med salt.

Smula sönder kavringen och torrosta i stekpanna. Rör hela tiden och se till så det inte bränns. Lägg åt sidan till serveringen. 


Rotfruktspytt
anpassa mängd efter antal personer
  • morötter
  • kålrot
  • rotselleri
  • gullök (jag tog inte detta igår)
  • potatis
Allt hackas fint i lika stora tärningar. Stek detta i stekpanna tills de fått fin färg och är klara. Salta.

Kantarellsås med smak av tryffel
det blev mycket, borde räcka till 6 personer minst
  • 300g kantareller
  • 0,5 gul lök, finhackad
  • 100g smör
  • 2 dl vatten
  • 0,5 dl kalvfond
  • 1 msk balsamvinäger
  • 3 dl grädde 
  • 1 msk tryffelolja
  • redning efter smak (mjöl+vatten)
Smält smöret i en kastrull. Lägg i kantarellerna och hackad gul lök. Häll på 2 dl vatten. Koka upp. Tillsätt 1/2 dl kalvfond och 1 msk balsamvinäger. Häll grädden i såsen. Koka upp och smaksätt med salt & peppar. Tillsätt tryffeloljan och red av såsen med mjöl + vatten till önskad konsistens.

Jättegott, verkligen! En riktigt toppenrätt! Tyvärr har dock min mage lite svårt för mat som är så pass fet. Jag vill här påpeka att jag inte menar onyttig!! Dock får jag lite ont i magen av att äta mat med bara vanligt smör och vispgrädde i så nästa gång kommer jag nog att byta ut en liten mängd av detta till förmån för andra, lite lättare produkter. Men smaken var helt gudomlig!

Prova detta!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar