26 augusti 2012

Jordärtskockssoppa


När jag var liten fanns det en lukt, förutom lever, som jag verkligen inte klarade av; det odlades jordärtskockor och av dessa tillverkades det en gratäng som, när den gratinerades i ugnen, spred ett os av jordärtskockor i hela huset. En lite söt och jordig lukt som jag fullkomligt avskydde. Denna lilla knöl har därav aldrig riktigt varit en favorit...eller, om jag ska vara riktigt ärlig, den har inte ens fått följa med in i mitt hem. 

När jag sedan sett Pernilla Månsson Colt och Tareq Taylor lyfta den till skyarna i både Trädgårdsfredag och Trädgårdsonsdag har jag blivit lite nyfiken. Inte bara på grund av deras hyllningar men på grund av att Tareq lagat så fin mat på den. Dock har jag inte vågat närma mig den i affären.

När vi var och åt på Laxhall för någon vecka sedan fanns den där på menyn; jordärtskockssoppa. Jag blev nyfiken men vågade inte beställa utan smakade av Johan istället och vilken smak!! Jag älskar jordärtskocka! Denna lilla knöl har etsat sig fast i mitt hjärta och kommer nog inte släppa taget. Soppan blev det första som jag provade mig på igår men jag ska försöka att hitta lite andra recept också. Kanske har du något bra recept?? Skriv gärna i kommentarsfältet, alla tips tages tacksamt emot :-)

Jordärtskockssoppa med baconflis
Jag skriver inga mängder då du får anpassa lite efter hur många ni är samt att jag gick lite på känn.
  • jordärtskockor, skalade och delade i mindre bitar
  • 1 klyfta vitlök
  • grädde (50% visp, 50% matlagnings - annars tyckte jag att den blev alldeles för mastig)
  • salt
  • mjölk
  • chiliflakes, cayenne och chilipulver
tillbehör:
  • knaperstekta baconflis (struntar du i detta är soppan helt vegetarisk)
  • chiliflakes
  • några droppar tryffelolja

Lägg jordärtskockbitarna i en kastrull tillsammans med en skalad klyfta vitlök. Häll i grädde så att det täcker allt, salta. Låt detta sedan koka tills jordärtskockorna är färdiga och så mjuka att de klarar av att mixas. Mixa därefter alltihop med stavmixer (eller med annan mixer) till en slät kräm. Späd till önskad konsistens med mjölk och krydda med chili efter egen smak. Låt soppan koka upp, häll upp i små skålar och toppa med med knaperstekt bacon, lite chiliflakes och några droppar tryffelolja. (Tryffeloljan var inget som jag kände att jag ville ta på min soppa men Johan tyckte det var toppen.)

Så som jag gjorde soppan igår med bara vispgrädde, blev lite för mastigt (som jag skrev längre upp) så mitt tips är att ta lika delar vispgrädde som matlagningsgrädde....fast det är ju en smaksak! Johan hade lite svårt för jordärtskockssmaken när den blir så kraftig medan jag fullkomligt älskade den. Jag kan tänka mig att man också skulle kunna byta ut en del jordärtskockor mot potatis för en lite mildare smak.



Om du gillar denna knöl, prova då att göra lite soppa. Funkar precis lika fint till förrätt som till huvudrätt. Enkelt, gott och perfekt höstmat :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar