6 april 2012

Tonfisk med risotto, färsk sparris och broccoli

Detta var gårdagens middag och det var verkligen supergott, helt i min smak :) Har börjar köpa fryst tonfisk på Willys, de säljer den i 2-pack och den är toppengod, verkligen prisvärd.

Tonfisken kryddades bara med salt och peppar och stektes snabbt på hög värme precis innan serveringen. Jag har alltid en förmåga att steka den för länge och då blir den ju bara torr så denna gång var jag noga med att ha riktigt hög värme så att den snabbt fick en fin yta och sedan tog jag av den.

Provade Jamie Olivers grundrecept på risotto (från han första bok, tror jag, "den nakna kocken"):

6 portioner
  • ca. 1 liter buljong (jag tog kyckling men det ska funka lika fint med fisk eller grönsak)
  • 1 msk olivolja
  • 3 finhackade scharlottenlökar eller 2 medelstora gula lökar
  • 0,5 selleristånd, finhackad
  • havssalt och svartpeppar
  • 2 vitlöksklyftor, finhackade
  • 400g risottoris
  • 1 dl torr vermouth eller torrt vitt vin 
  • 70 g smör
  • 85-100 g färskriven parmesan
Värm buljongen och ställ den åt sidan. Låt löken och sellerin stekas lite (utan att få färg) i olivoljan. Tillsätt lite salt och vitlöken, rör runt och tillsätt sedan riset. Höj värmen och rör runt riset hela tiden tills det blivit genomskinligt, det får inte ta färg. Häll på vinet och fortsätt att röra. När detta kokat in i riset sänker du värmen och tillsätter en slev med buljong och ev. lite salt fortfarande under omrörning. Du ska inte ha för hög värme för då finns det en risk för att riset inte får koka ordentligt utan att vätskan bara förångas. När buljongen har kokat in i riset tillsätter du ännu en slev buljong och rör om. Du fortsätter sedan att tillföra buljongen slevvis samt att du låter varje slev koka in i riset innan du tillsätter en ny. När riset är mjukt men ändå har lite tuggmotstånd tar du av pannan från värmen, tillsätter lite salt och peppar, smör och parmesan. Rör om försiktigt och servera direkt.

Jag gjorde några ändringar, dock bara yttepytte förändringar då jag ville testa detta recept för att se om det var något jag gillade. Först och främst gjorde jag inte en så stor sats som till 6 personer utan jag minskade mängderna en aning. Jag använde gul lök och sedan tog jag matlagningsvin. Det blev också att jag tillsatte mer vin då matlagningsvinet inte gav så mkt smak och tillslut hällde vi i lite rosé med. Det hade jag nog inte vågat om inte Johans syster gjort det i sin risotto för några veckor sedan, men det funkade fint :) Blandade också parmesanen med lite peccorino. 

Det blev supergott, framförallt till tonfisken. Om du vill äta risotto bara som den är till middag eller förrätt skulle jag dock rekommendera att ta i lite mindre selleri samt tillsätta lite mer smaker som färska örter, knaperstekt bacon osv. 

Till detta serverade vi även kokt färsk broccoli och färsk sparris som vi ugnsbakat i några minuter så att den fortfarande var kriskpig och god. Älskar verkligen sparris!

En toppegod middag som verkligen rekommenderas! Prova!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar