9 april 2012

Grillkväll

Igår var det då dags för årets första grillning! Vi träffades ett gäng som brukade umgås under gymnasietiden och det var så mysigt :) Det blev mycket prat och skratt och jag kan känna en sådan tacksamhet över att ha så fina vänner. Vänner som man inte träffar särskilt ofta men som man, när man träffas, har så roligt tillsammans med bara genom att vara. 

Först blev vi bjudna på fika med den mest underbara toscakakan gjord på havregryn ("-för oss som inte tål mandel"). Ska nog sno det receptet tror jag.

Efter detta började vi förbereda maten. Det gjordes potatisgratäng (se recept HÄR) med massa vitlök som skivades i otroligt tunna skivor (mästerligt gjort :)) och blandades ned i potatisen.


Var och en fick ta med de de ville grilla och för vår del innebar detta kotletter som jag lagt i en marinad gjord på:
  • 0,5 dl allround marinad
  • 2 msk filmjölk
  • 1 stor msk honung
  • salt och svartpeppar
  • 2-3 klyftor vitlök
  • lite färsk timjan
Blanda allt i en påse, i med köttet och låt marinera en stund. 

De andra grillade ryggbiff, lax och halloumi. Jag har haft svårt för halloumi tidigare men börjar faktiskt att gilla det mer och mer, men den måste ätas helt nygrillad annars tycker jag att den har en tendens att efterlika en skosula (som jag ätit så många gånger ;)). Till detta grillade vi även sparris i foliepaket och majskolvar samt att det serverades fetaostsallad och hembakade frallor som var supergoda! Grillat är ju toppen och det var underbart att stå ute vid grillen och pyssla i solsken...det får mig att sukta efter hus en aning...







Efterrätten blev marängsviss, sött och vääldigt gott...


Tack till alla som bidrog till denna mysiga kväll! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar