14 april 2012

Tapaskväll igen...fast med bilder...

Igår fick vi finbesök från Norge och då passade vi på att göra tapas igen, behöver jag säga att vi älskar tapas?? :) Ingen förrätt, ingen efterrätt, bara massa plockmat som man kan sitta och äta i evigheter med de bästa av vänner.


Detta serverades igår:

  • Bruschetta med tomat- och basilikaröra
  • Getosttoast med solrosfrön och honung
  • Parmaskinka, Bresaola, mozzarella och ruccola
  • Ostar och marmelad
  • Buffalowings (Kungsfågel)
  • Hemmagjord chili-aioli, kall grillsås och sås med soltorkade tomater
  • Klyftpotatis med provencaliska kryddor
  • Vitlöksfrästa champinjoner
  • Marinerade oliver
  • Grissini
  • Melon
  • Bröd och finn-crisp
  • Baconlindade daddlar fyllda med philadelphia 

De flesta recepten hittar du HÄR. Igår gjorde jag dock några tillägg medan andra rätter föll bort. Klyftpotatisen fick lite kryddning i form av provencaliska kryddor, jag serverade även lite ostar och marmelad. Jag köpte Kronfågels buffalowings som bara var att värma, riktigt goda! Älskar champinjoner med mycket vitlök så detta var också ett måste:) Sedan gjorde jag även dessa:

Baconlindade daddlar
Kärna ur daddeln, fyll innanmätet med philadelphia, linda runt en halv skiva bacon. Lägg den med skarven neråt i en ugnsform och stek i ugnen på 175 grader varmluft tills de fått fin färg. Jag gjorde ca. 14 st.











Ikväll har vi avnjutit supergod portergryta som Johan tillagat. Jag har bett honom skriva ett inlägg om detta så det kommer ikväll :) Vi stuvade om lite i denna veckas meny så imorgon blir det helstekt kyckling.

Idag har varit en lugn dag med fokus på bara mig. Johan var borta så jag tog en lååång sovmorgon, följt av en god frukost, lite soffhäng, träning, lite mer soffhäng och god middag...ja, bara gjort det som fallit mig in :)

Imorgon blir det en sväng till IKEA, ska handla lite till jobbet och några smågrejer till oss. Sedan blir det nog en fika i Karlsborg tror jag, hoppas det blir lika fint väder som idag! 

Ha en skön kväll! 


1 kommentar:

  1. Tapasen var något av det godaste jag ätit på länge! Mumma!! Tack så mycket, och tack för Karlsborgsbesöket!! Emma

    SvaraRadera