28 april 2012

Ceasarsallad

Detta var gårdagens middag och jag fullkomligt älskar ceasarsallad, speciellt hemmagjord (för då får jag den som jag vill;)).

Ingredienser:
  • Romansallad, ta mängd efter smak men jag tar alltid 1-2 huvuden bara till mig och Johan, bara för att det är så himla gott :)
  • Ceasardressing
  • Parmesan, finriven
  • kycklingfilé
  • 1 pkt knaperstekt bacon, jag tar 1/4 paket och Johan tar resten ;)
  • Krutonger
  • Slätbladig persilja, bara en smaksak men jag tycker att det är så himla gott så det öser jag alltid på innan servering (Johan tar inte någon persilja)


Jag gör dock inte egen dressing, är lite för lat. Det är säker väldigt enkelt och mycket godare men jag gillar Felix dressing så den kör jag på.


Jag tillreder kycklingfiléerna i ugnen, oftast bara med lite olja, soja, salt och peppar men igår tog jag lite citron också. När kycklingen är färdig tar jag ut den och låter den vila under folie en stund.


Jag gör också krutongerna, dels för att jag då kan hålla koll på hur mycket fett jag använder samt att det är så enkelt och gott. Ta valfri mängd formfranska och skär bort kanterna. bred på Lätta (eller valfritt bordsmargarin) på ena sidan och skär skivorna i små kuber som du pacerar på en plåt täckt med bakplåtspapper, helst ska "smörsidan" vara uppåt. Rosta brödbitarna i ugnen, 200 grader varmluft tills de fått fin färg. Här kan du ju smaksätta dem hur du vill, något som är gott är att pudra på lite vitlökspulver innan du sätter in dem i ugnen.

Så här gör du sedan:
Skölj av och dela romansalladen i mindre bitar och lägg i en stor skål. Häll på dressing och riven parmesan (mängd efter smak) och rör runt allt detta så att salladen blir ordentligt dressad. Lägg upp i portionsskålar och toppa med kyckling, bacon, krutonger, persilja och ev. lite parmesan.





Det var verkligen skönt att få landa in på en fredag igen. Middagen avnjöts framför Let´s dance och då infann sig verkligen helgkänslan...skönt! Det har verkligen varit en rolig och givande vecka arbetsmässigt med studiebesök och utbildning så just nu snurrar det massor av idéer och tankar i huvudet, kul!

En av de svåraste sakerna för mig har alltid varit att fokusera på mig själv och sätta mig själv i första rummet, vilket har varit ett mål för mig detta år för att jag ska kunna må bra.  Jag börjar känna att jag verkligen kommit en bra bit på väg mot detta mål och idag kände jag mig så otroligt stolt över sig själv då jag klarade av något som varit totalt omöjligt för mig tidigare :) 

Jag har precis avnjutit en lunch på havregrynsgröt med äpplen i, toppat med kanel och socker....det var gott kan jag meddela :) ...och ikväll blir det färsk pasta med fläskfilegryta, ett nytt recept från arla.se tror jag. 

Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan sätta mig på balkongen en stund. Ha en underbar lördag!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar