22 april 2012

Pasta med hemmagjord tomatpesto toppad med kyckling och fetaost

Hade kompisar hemma på middag igår och då improviserade jag lite i köket. Hade tänkt att göra hemmagjord pesto genovese (grön pesto) men var inte alls sugen på detta så då blev det denna rätt istället...

Ingredienser:
  • ca. 500g pasta
  • 2-3 kycklingfiléer
  • salt och peppar
  • olivolja
  • soja
  • 2-3 dl parmesan
  • fetaost, mängd efter smak
  • halvera coctailtomater
Tomatpeston 
  • 2 tomater grovt hackade
  • 2 klyftor vitlök (då blir det mkt vitlökssmak)
  • 1 st kruka basilika
  • salt
  • chiliflingor
  • 1-2 msk olivolja
  • 1 msk rapsolja

Lägg kycklingfiléerna i en ugnsform med olivolja, soja, salt och peppar. Vänd runt kycklingen några gånger så att den täcks av marinaden och tillaga sedan i ugnen på 200 grader, varmluft tills den är färdig. Ta sedan ut den och låt vila under folie en stund.

Koka sedan pastan tills den är lite hårdare än al dente, häll av men spara lite av kokvattnet. Mixa ihop ingredienserna till tomatpeston och blanda detta med pastan i kastrullen som fortfarande står på den varma plattan. Tillsätt lite av parmesanen samt kokvattnet under omrörningenn tills du tycker att den har en god smak och fin konsistens (salta dock inte för mycket då fetaosten tillför mkt sälta). Häll upp direkt på ett stort serveringsfat och toppa med kyckling, smulad fetaost, tomater, några basilikablad och malen svartpeppar. Bon appetit! 


Jag tyckte att detta var supergott! Det smakade dock ganska mycket vitlök så det kan räcka med en klyfta men jag gillade det såhär :) Nästa gång ska jag servera med lite ruccola till och inte så mycket pasta då det blev ganska mastigt, men jag tog vad jag hade hemma. 




2 kommentarer: