21 april 2012

Fetaostbiffar med tomatkompott och klyftpotatis

Gårdagens middag inspirerades av DETTA recept. Jag gjorde dock på mitt eget lilla vis:)

Ingredienser
2-3 personer, ca. 7 biffar

  • 300 g älgfärs
  • en hackad gul lök
  • strimlad färsk basilika
  • 1 ägg
  • salt, svartpeppar och lite vitlökspeppar
  • fetaost, ca 1 tsk/biff
Tomatkompott
  • ca. 6 hackade tomater
  • 1 stor gul lök, strimlad
  • färsk timjan
  • 1,5 msk olivolja
  • 1-2 msk krämig balsamvinäger (crema di balsamico)
  • salt och peppar
Blanda ihop alla ingredienser till biffarna, bortsett från fetaosten. Låt sedan färsen stå en stund och gotta till sig. 

Ringla olivolja i en ugnsform, lägg i de hackade tomaterna, löken och timjan. Ringla över lite mer olja, balsamicon, salta och peppra. Tillaga i ugnen,200 grader varmluft, i dryga 30 minuter, rör om någon gång om det behövs. 


Forma biffarna genom att platta ut lite färs i handen, placera en klick fetaost i mitten och vik över kansterna så att fetaosten hamnar i mitten, omsluten av färs. När du "förslutit" biffen kan du platta till den lite försiktigt. Stek biffarna så att de får en fin yta och lägg dem sedan i ugnsformen, på tomatkompotten och tillaga i ca. 10 minuter till biffarna är färdiga. Servera med klyftpotatis, som igår kryddades med mycket vitlök....mmmm :)

Denna rätt var toppengod! Jättegott med tomatkompott till istället för någon annan sås. gjorde även lite sallad till men den kändes helt överflödig. Nästa gång gör jag bara lite mer kompott istället. Se till att smaka av kompotten ordentligt och krydda efter egen smak...tycker du inte den smakar så mkt tillsätt lite mer balsamico, det gjorde jag. Prova detta!!



Idag har varit en lugn förmiddag med sovmorgon, god frukost, träning, lunch på rester från ovanstående middag :) Nu sitter jag här och inväntar en liten goding som jag ska få ta hand om en liten stund. Sedan kommer även hans mor och då ska det förberedas lite inför nya utmaningar men jag tror nog att vi ska fixa till lite fika också, mys!

Ha en fin dag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar