15 april 2012

Jordgubbs- och rabarbermarmelad

Glömde ju lägga ut receptet på marmeladen, sorry! Här kommer det i alla fall...


När jag gör marmelad gör jag det på enklast möjliga sätt och här är syltsocker (dansukker) perfekt. Jag följer bara anvisningarna på förpackningen:

Sylt/ marmelad:
  • 1 del bär
  • 1 del syltsocker
Lättsockrad sylt/marmelad:
  • 1 del bär
  • 0,5 del syltsocker
Kokas ihop i ca. 5 minuter, ta bort skumm och häll upp på rena burkar. Förvara mörkt och svalt.






Brukar alltid göra denna kombination med rabarber och jordgubbar för det är såå himla gott! När jag gör sylt eller marmelad brukar jag alltid sätta i lite vaniljstång samt att jag gör den lättsockrade varianten då den andra är för söt för min smak. Det går lika bra att använda frysta som färska bär, använder du färska kan det vara bra att tillsätta lite vatten så att det inte bränner. Denna gång gjorde jag på frysta jordgubbar och färsk rabarber, ungefär lika mycket av varje, kanske lite mer rabarber.

Gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar