9 april 2012

Räkfond

Har aldrig gjort detta förut men fick ett infall när jag skalat alla räkorna till lunchen idag. Tog lite det som fanns hemma och såhär blev det:


  • räkskal
  • några stjälkar blekselleri, grovt delade
  • 10 cm purjolök, grovt delad
  • 1 st vanlig lök, grovt delad
  • några persiljekvistar
  • 2-3 msk tomatpuré
  • 2 dl vitt vin
  • salt och peppar
  • vatten


Stekte på räkskalen med alla grönsaker, saltade och pepprade (tror inte att man ska salta egentligen men gjorde det ändå :)). När detta fått steka en stund så tillsatte jag tomatpurén och lät det steka ytterligare en stund innan jag hällde på vinet. När vinet fått koka ner en aning och fyllde jag sedan på med vatten så att det täckte allt och lät alltihop koka i ca. 45-60 minuter så att det hade reducerats ganska mycket.


Jag silade sedan bort alla skal och grönsaksrester och lät fonden reducera ytterligare, tills jag tyckte att den var tillräckligt koncentreras i smaken. Färdigt att frysas in!


Jag tror säkerligen att jag gjorde hundratals fel mot hur man ska göra en fond men det blev faktiskt toppengott och det är väl det som räknas :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar