6 april 2012

Den godaste räkmackan!


....och den enklaste! Har ju en sambo som för sitt liv inte kan äta räkor och av någon konstig anledning är det inte så många av mina närmsta vänner som gör det, medan jag älskar det :-/ ...så när Johan är borta unnar jag mig oftast detta.

Den godaste räkmackan innehåller dock inte, enligt mig, en massa ägg och majjo (även om det är jättegott det med), nej nej! Detta är vad som behövs:
  • baguette, ca. 15 cm (lagom för en person)
  • 0,5 avokado
  • salt och svartpeppar
  • 3-4 råa champinjoner (tycker att det är godast när de är ganska ljusa och fasta,i alla fall när jag ska äta dem råa)
  • 0,5-1 dl räkor
  • skivad röd lök
Mosa avokadon och krydda med salt och peppar, bred detta på baguetten. Lägg sedan på skivade champinjoner, räkor och toppa med röd lök. Servera med ett gott glas vitt vin....en god kopp thé funkar också finfint :) Denna macka i mindre format skulle nog också funka som förrät om man vill det.


Idag drack jag Koningsmosel (Riesling), ett halvtorrt vitt vin som kostar ca. 65 kr, gillar det verkligen:


Här har kvällen verkligen varit så lugn och skön som jag ville...gjorde lite jordgubb/rabarbermarmelad till ostbrickan imorgon. Recept kommer imorgon!

Sov gott när det blir dags <3




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar