28 april 2012

Pasta med fläskfile och citron

Receptet kommer från arla.se. Jag använde färsk fettuccine då de fanns som kampanjvara på willys i veckan. 

Jag gjorde dock några ändringar i receptet som att jag gjorde mer sås och tillsatte matlagningsgrädde istället för mjölk som i originalreceptet. 

  • 300-500 g pasta
  • 500 g fläskfilé
  • 8-10 champinjoner
  • 2-4 dl crème fraiche
  • 0,5-1 kruka basilika
  • rivet skal av en citron och ev. lite av saften (beroende på hur mkt citronsmak du vill ha)
  • 1 vitlöksklyfta
  • salt och peppar
  • matlagningsgrädde

Skär fläskfilén i strimlor och dela champinjonerna i fyra delar, riv citronskal och vitlök. Mixa sedan crème fraiche och basilikablad. Bryn köttet i smör i en stekpanna, peppra ordentligt. Tillsätt champinjonerna och låt fräsa några minuter. Rör ner basilikablandningen i pannan och koka upp. Smaksätt med citronskal, citronsaft, vitlök, salt och peppar. Späd ev med lite matlagningsgrädde för att få önskad konsistens på såsen. Jag serverade med nykokt pasta på en bädd av ruccola samt att jag toppade allt med körbärstomater och basilika.




Detta var jättegott (!) och otroligt enkelt recept,  hela middagen var färdig på 30 minuter. Perfekt!! :) Lyxade till det med färska jordgubbar och vaniljkesella till efterrätt...mmmmm!!




Då Johan är borta på tävling har jag haft en filmkväll med mig själv. Tittade på favoriten "Medan du sov", en riktig mysfilm som jag kan titta på hur många gånger som helst. Imorgon blir det Örebro och lite shopping med en av mina bästa<3 ...eller ja, shopping och shopping, här är budgeten minimal för tillfället pga florida men det skadar ju inte att titta :)


Godnatt allihop!

1 kommentar: