3 maj 2013

I´m back! .....och Köttfärs i röd curry


Ja, nu var det ett tag sedan. Det är lite hektiskt just nu med mycket jobb och studier så bloggen hamnar lite på efterkälken. Detta innebär dock inte att det inte tillagas någon mat här hemma...nej nej! Jag har mycket att bjuda på från arkivet så ni får helt enkelt bara hålla utkik efter dessa godbitar och stå ut med att det kommer lite sporadiska inlägg från mig nu ett tag. 

Inspirerad av DETTA recept tillagades denna anrättning för ett tag sedan. Supergott om du frågar mig! Lite annorlunda med just köttfärs, röd curry och kokosmjölk som gjorde att sambon tilldelade den ett "okej" (Varför göra köttfärsås på något annat sätt?? ;)) medan jag satt och mmm-ade mig igenom denna middag :)

  • 400 g köttfärs
  • smör/ olja att steka i
  • ca. 1 msk tomatpuré
  • ca. 2 msk röd currypasta (jag tog paneng)
  • 2 burkar kokosmjölk
  • ev lite fond
  • 1⁄2 tsk salt
  • 1 st purjolök
  • 100 g sockerärtor
  • 1 pressad lime

Till servering
  • färsk koriander
  • färsk thaibasilika
  • lime
  • jasminris eller basmatiris
  • halverade coctailtomater

Gör så här
Koka riset. Stek köttfärsen i en stekpanna, salta. Tillsätt tomatpuré och currypasta, rör om och låt steka en liten stund. Tillsätt sedan kokosmjölken och ev. lite fond, låt koka ihop. Strimla purjolöken och dela sockerärterna. Blanda ner purjolök och sockerärter i pannan. Koka ca 1 min på svag värme, tillsätt sedan limejuice och rör om. Toppa med koriander, thaibasilika och limeskivor. Servera med ris och coctailtomater.


Ha en fin fredag nu! Det har i alla fall jag, då jag denna fredag har tagit semester som bara ska avnjutas i ett lugnt tempo med sådant jag tycker om...lite sång, lite träning, lite matlagning och lite solande på balkongen...inte så tokigt :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar