1 mars 2013

Tekakor


Jag börjar mitt brödmaraton med att dela med mig av detta tekaksrecept som jag hittade hos Jennys matblogg. Goda och inte alls speciellt svåra heller, prova vettja!

15st
  • 100 gram smör
  • 5 dl mjölk
  • 1 pkt jäst
  • 2 msk sirap
  • 1 tsk salt
  • Ca : 10- 12 dl vetemjöl special

Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm upp till fingervarmt. Smula sönder jästen i en bunke / bakmaskin och häll i lite av den fingervarma degvätskan där i. Rör tills jästen har löst sig, tillsätt resten av vätska, sirap och salt. Häll i mjölet , lite i taget, tills degen släpper kanterna och blir smidig. Arbeta degen i fem minuter. Låt jäsa i cirka en 15 minuter , dela upp degen i cirka 15 delar och rulla ut bröden och platta till med handflatan. Nagga dem med en gaffel och låt jäsa i 5- 10 minuter. Platta till dem igen, precis innan de ska in i ugnen. Grädda sedan i mitten på ugnen i 225- 250 grader i cirka 6 minuter. Eller tills bröden fått en fin färg.

Hoppas du har en fin kväll. Själv sitter jag i soffan och bara slappar, helt slut efter en toppendag på jobbet. Inte kanske just att denna dag gjort mig helt slut utan mer "tröttefterenhelveckasjobb"-slut, precis som alla andra gissar jag på :-) Lite tacos och rödtjut fick inviga denna helg som imorgon bjuder på en lugn dag med avslutande myskväll med min mor och bror, räkmacka och mello...nice! Imorgon kommer fler brödrecept, bland annat på ett supergott bröd som bakas i långpanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar