5 mars 2013

Stekt torsk med äggsås


Sist jag gjorde denna rätt var med kokt torsk, vilket jag inte gillade alls...inte min grej. Men stekt tork däremot, då var det en riktig hit! Tyvärr hade jag ingen persilja hemma, vilket egentligen är ett måste i äggsås. Ska du prova detta recept, glöm då inte den. 

Äggsås
  • 2st ägg
  • 1-2msk mjöl
  • 3-4dl mjölk
  • salt och peppar
  • hackad persilja

Koka äggen så att de blir hårda och hacka dem. Undertiden vispar du ihop mjölet med lite av mjölken tills det blivit slätt. Tillsätt sedan resterande mjölk och koka upp under omrörning Här får du kanske reda såsen lite till om den blir för lös men mitt tips är att inte använda dig av all mjölk till en början utan att späda såsen efterhand till önskad tjocklek. Salta och peppra såsen (även denna kräver ganska mycket salt). Vänd sedan ner äggen och hackad persilja och låt såsen stå och "gotta till sig" lite.

  • Torskfile
  • mjöl + citronpeppar + salt
Vänd torsken i mjölblandningen och stek dem gyllenbruna i het panna. Servera direkt tillsammans med såsen, kokt potatis och grönsaker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar