1 mars 2013

Potatisbröd och brödkakor


Ok...jag bjuder väl på lite mer brödrecept när jag ändå är igång :-) Jag har ju verkligen världens bästa recept på brödkakor som går att variera i oändlighet med toppenresultat. Ett bröd som verkligen håller sig saftigt länge. Receptet finns HÄR! Härom dagen hade jag lite pressad potatis över och fick då en väldig lust att baka lite bröd. Jag använde då brödkakereceptet som bas men tillsatte potatis samt att jag bakade dem i brödformar istället. 

Potatisbröd
  • 3 dl hett vatten
  • 2 dl Havregryn
  • 0,5 l mjölk
  • 1 dl olja
  • 2 msk brödkryddor (Hade inte brödkryddor hemma men mortlade anis, fänkål och kummin ,vilket är typ samma sak, tillsammans med lite flingsalt)
  • 1 pkt jäst
  • ca. 4 st kalla pressade potatisar
  • 1 dl sirap
  • 1 tsk salt
  • rågsikt och vetemjöl eller annat valfritt mjöl (Jag tog även grovt rågmjöl)
Häll havregryn i en bunke tillsammans med vattnet, låt stå och svälla tills det är ljummet. Värm mjölken, oljan och kryddorna till 37 grader. Lös sedan upp jästen i en liten del av spadet och tillsätt resten av vätskan samt potatis, havregrynen, sirapen och salt. Därefter häller du i mjöl, valfria sorter, tills degen lossar från kanterna. Låt degen jäsa i 30 min.

Stjälp upp degen på ett bakbord och dela den i 3 lika stora delar och forma dem till limpor. Pensla tre brödformar (för limpa) med olja och lägg en degbit i varje form och låt de jäsa i ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.


När bröden jäst färdigt pudrar du på lite mjöl och bakar dem i ugnen tills de fått en innertemperatur på 97 grader, vilket motsvarar ca. 40-45 minuter. Baka dem gärna tillsammans med en form med vatten då ångan ger en fin skorpa på brödet.

God natt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar