17 mars 2013

Pannacotta med smörkolasås och flingsalt


Förra veckan vankades det födelsedagsmiddag för sambon. Till huvudrätt blev det DENNA och efterrätten blev en pannacotta som jag hittade hos madebymary som har en helt underbart fin blogg. Receptet hittar du via länken eller här nedanför. Jag älskar ju kombinationen kola - salt, det är ju sååå gott. Dock tyckte jag att kolasåsen blev lite väl söt men faktiskt mycket godare andra dagen. Det kan dock lika gärna berott på mångden kolasås jag satte på varje pannacotta, så ta inte för mycket. Hur som helst så gillade jag den bättre andra dagen även om den då inte blir lika klar och fin utan lite mer ljus och grumlig (som på bilden).

Detta var ju också första gången som jag gjorde pannacotta från grunden. Jag har ju alltid hyllat gelésocker, vilket jag fortfarande gör då det blir gott och framförallt är så himla enkelt att använda. Jag vill dock slå ett slag för "riktig" pannacotta; Det var inte heller svårt och i och med att du använder gelatinblad behöver den inte bli så söt, vilket jag gillar. Beroende på tillbehör anpassar du ju då mängden socker och får den perfekta kombon :-)

4-6 port

Pannacotta
  • 5 dl grädde
  • 2 gelatinblad
  • 3 msk strösocker
  • 0,5 st vaniljstång

Smörkolasås
  • 1 3/4 dl Socker
  • 2 1/3 dl Vispgrädde
  • 25 gram Osaltat smör
  • Flingsalt


Lägg gelatinbladen i blöt. Dela vaniljstången och skrapa ur innanmätet. Värm detta tillsammans med strösocker och grädde i en kastrull . Låt grädden få ett uppkok och sila sedan genom en finmaskig sil. Låt grädden svalna något, krama ur gelatinbladen och blanda dem med grädden. Låt svalna i kallt vattenbad, rör då och då. Häll upp i portionsglas/formar och ställ i kylskåp i minst 3 timmar.

Smörkolasås. Mät upp socker i en medelstor tjockbottnad kastrull och värm på mycket låg värme tills sockret börjar smälta i kanterna och bli ljusbrunt, först då kan du röra en omgång i det smälta sockret med en träslev. Låt sockret smälta tills det är har ungefär samma utseende som mörk bärnsten. Vispa ner grädden lite i taget och höj sedan värmen på plattan till medel. Få inte panik om smörkolasåsen stelnar och blir klumpig, fortsätta bara värma på och röra kontinuerligt med en träslev tills dess att klumparna löst upp sig och kolan börjat koka.

Låt koka i ca 5-6 minuter, hur länge kolan ska koka beror det på hur lös du vill ha kolasåsen. Dra kstrullen från plattan och rör ner smöret, rör tills smöret smält helt. Låt svalna helt i rumstemperatur. Om du inte ska använda kolasåsen samma dag så förvarar du den i kylskåpet. Ett mycket gott tillbehör till glass också, lakritsglass var super (trots att jag inte gillar lakrits).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar