30 mars 2013

Påsklunch

När vi färgat äggen intog vi lite påsklunch tillsammans. Jag gillar påskbufféer då jag upplever den som lite fräschare och vårigare än just julmaten. I och för sig gillar jag julmaten med men allt har sin charm såklart. Det som är roligt med just påskmat är ju i alla fall att du kan experimentera lite mer och lägga till och byta ut lite mer rätter. I år satsade vi på mer kall mat än varm; jag lade in sill i fyra olika smaker, Johan gjorde gazpacho och vi hade ett fat med serrano och chorizo tillsammans med lite mozzarella. Men för att göra det lite tydligare så fanns detta på vårt påskbord i år:

 



  • Västerbottenostpaj
  • Jansons frestelse
  • Färskpotatis
  • Fyra sorters sill, se nedan
  • Kallrökt lax med romsås
  • Kavring med laxröra och lime, se nedan
  • Serrano, choritzo och mozzarella
  • Ägg, kaviar och majonnäs
  • Räkor
  • Avokadosallad
  • Gazpacho
  • Ost och kex
  • Dinkelknäcke
Fyra sorters sill


Jag har aldrig varit något stort fan av sill. På senare år har jag dock börjat gilla det men då måste det vara en smakrik sill, gärna inlagd i någon god "gegga". I år kände jag därför att jag var sugen på att lägga in egen sill för att kunna påverka smakerna efter eget tycke. Samtliga fyra sorter är inspirerade från arla.se. Jag börjar med den godaste (enligt mig själv och, jag tror, även samtliga gäster) och avslutar med den som jag kände tilltalade mig minst, även om den också var god.

Grunden är densamma;
  • matjesill (uppskuren i mindre bitar) + valfri smaksättning (se nedan)

Rör ihop ingredienserna till smaksättningen. Smaka av och anpassa kryddningen efter eget tycke, tänk dock på att sillen tillför mycket salt så att du inte saltar för mycket innan. Tillsätt sillen, rör om och fyll upp i en liten glasburk. Låt stå över natt.

Jag gjorde små satser och lite fler smaker istället, vilket jag tycket är roligare. 



Gräslök- och citronsill:
  • ca. 1 dl gräddfil
  • ca. 1 tsk majonnäs
  • ca. 0,5-1dl finhackad gräslök
  • rivet skal av 1 citron
  • 0,5 - 1 tsk dijonsenap
  • 0,5-1 tsk honung
  • färsk malen svartpeppar
obs! om du tycker att det smakar lite för lite citron, ha lite is i magen, för när det har stått över natten är citronsmaken starkare.


Dill- och pepparrotssill:
  • 0,5 finhackad gul lök
  • ca. 1 dl gräddfil
  • ca. 1,5 tsk majonnäs
  • 0,5 dl finhackad färsk dill
  • ca. 0,5 tsk ättiksprit
  • ca. 1 tsk honung
  • 1 krm peppar
  • ca. 2 tsk riven färsk pepparrot (jag tog 1 tsk, vilket var för lite - pepparrotssmaken försvann lite över natten)

Currysill:
  • 0,5-1 dl gräddfil
  • ca. 1 msk majonnäs
  • 0,5 finhackat äpple (vi tog Granny Smith)
  • curry
  • salt (lite) och peppar


Chilisill:
  • 1-2 dl lätt creme fraiche paprika/chili
  • 1 liten klyfta riven vitlök


Kavring med laxröra och lime


Jag tycker att det är väldigt roligt att kombinera nya smaker och då jag för tillfället är väldigt förtjust i just lime kände jag att denna kombination kunde bli ett fräscht tillägg till påskbuffén. Jag hittade inspiration från lite olika ställen där just kombinationen lax, lime och dill var grunden.


  • 2 st ugnsbakade laxfiléer, smulade
  • ca. 1 dl philadelphia
  • ca. 1 dl lätt creme fraiche
  • finhackad färsk dill
  • rivet skal från 1 st lime
  • saften från 0,5 lime
  • salt och peppar

  • Kavring, runda bitar utstansade med glas

Rör ihop allt till en röra. Klicka upp allt på en stor bit plastfolie och forma till en rulle. Täck rullen med folie och lägg in i frysen till den stelnat till, gärna över natt. Ta fram i god tid innan servering, skär upp i cm-stora skivor och lägg upp på kavringsbitarna. Låt dessa stå svalt och tina en stund. Garnera med lime och dill innan servering. 

Ja, det var vad som serverades i vårt hem denna påskafton och ikväll kör vi en repris, fast då med lite nubbe till såklart....Hallands fläder, den bästa snapsen om du frågar mig :-) 

Efter maten blev det äggrullning (för beskrivning se HÄR) och sedan har vi bara slappat i soffan....skönt!

Ha en skön kväll! ...och glöm inte kika in imorgon för då kommer receptet på en ny favorit bland maträtter :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar