20 mars 2013

Brödkakor med lingon



När jag var inne på Kryddburken härom veckan hittade jag ett recept på brödkakor. Originalreceptet var från Börje Salmings bok om jag inte misstar mig. Brödkakorna såg så himla goda ut att jag var tvungen att prova...

  • 1 pkt jäst (50 gram)
  • 50 gram smör
  • 5 dl mjölk
  • 2 msk mörk sirap
  • 14-16 dl rågsikt/gramhamsmjöl
  • 2 dl lingon alt. lingonsylt
  • 1 tsk salt


Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm degvätskan till 37 grader, fingervarmt. Lös upp jästen med lite av vätskan innan du tillsätter resten. Tillsätt sirap och mjöl. Låt maskinen arbeta ca 10 min, eller knåda för hand. Tillsätt så mycket mjöl att degen håller ihop fint men fortfarande är lite kladdig. Tillsätt salt och lingon, arbeta ihopoch täck sedan bunken med plastfolié. Låt jäsa ca 30 min. Ta upp på mjölat bakbord och dela degen i 8 delar. Forma till runda bollar, platta till något eller kavla lätt. Lägg fyra på varje plåt. Täck med bakduk och låt jäsa 1 timme. Ta ut runda mått i mitten av varje kaka, lägg ”hålen” vid sidan om.

Grädda ca 10-15 min i 175 grader. Låt svalna på galler, under bakduk.


Vad tyckte jag då? Ja, helt ok men inte mer än så, inget hit för mig med lingonen. Men absolut ett helt ok bröd. Såg sedan att hon skippade lingonen, vilket jag nog skulle ha gjort :-) ...ja, om ni kikar in på hennes blogg via länken så ser ni ju att hennes ser grymt mycket godare ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar