3 mars 2013

Hemmagjord majjo!



Hemmagjord majonnäs är ju så himla mycket godare än köpt. Jag köper faktiskt aldrig majonnäs utan försöker hitta andra alternativ. Det är ju egentligen samma som aioli bara att aiolin är smaksatt majonnäs. Receptet har du fått förut i form av aioli men här har du alltså grunden; majonnäs. Det finns säkert många varianter men såhär gör jag:

  • 1st äggula
  • 1tsk dijonsenap
  • en nypa flingsalt
  • ca. 0,5dl olivolja
  • ca. 2,5dl rapsolja

Vispa ihop äggulan, dijonsenapen och salt. Droppa sedan i olivoljan under konstant vispning. Fortsätt att vispa och tillsätt rapsoljan men nu kan du börja hälla i den, dock väldigt långsamt. Här får du variera oljemängden lite efter smak beroende på hur stabbig du vill ha majonnäsen. När du känner dig nöjd med koncistensen är den färdig. Skulle det vara så att den av någon anledning skär sig så tillsätter du bara lite mer äggula och ev. lite mer olja då. Smaka dig fram :-)


Igår hade jag mellokväll med min mamma och bror. Då min räkhatande sambo var borta passades det självklart på att ätas räkor med olika tillbehör, därav majonnästillverkningen. Lite färsk baguette, kokta ägg, avokado, färska champinjoner och citron, tillsammans med en kopp thé satte guldkant på kvällen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar