2 mars 2013

Långpannebröd med linfrön


Detta bröd får vi på jobbet lite titt som tätt och det är verkligen toppegott, det håller sig saftigt, och är perfekt att frysa in, så jag bad om receptet och här nedan kommer det. Jag blev dock lite förvånad när jag skulle sätta igång då det bara var en jäsning på endast ca. 20 minuter och sedan en gräddningstid på 10 minuter. Detta kändes lite ovant så jag vågade inte riktigt utan lät det jäsa i 30 minuter och bakade det i 20 minuter. Nästa gång ska jag dock våga hålla mig till receptet då jag tyckte att dessa blev lite åt det torra hållet.


  • 3 + 2 dl mjölk
  • 1 dl linfrön
  • 1,5 dl havregryn
  • 50 g jäst
  • 2 dl creme fraishe
  • 1 tsk salt
  • 3 msk ljus sirap
  • 1 tsk bakpulver
  • 10 dl vetemjöl

Koka gröt på 3 dl mjölk, linfrön och havregryn, låt det svalna. Värm sedan 2 dl mjölk till fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och rör ut med en liten del av mjölken. Tillsätt sedan resterande ingredienser. Platta sedan ut degen i långpanna och låt den jäsa i ca. 20 minuter. Under tiden sätter du på ugnen på 225 grader. När brödet jäst färdigt gräddar du det i mitten av ugnen i ca. 10 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar