18 mars 2013

Den absolut godaste kladdkakan!



Receptet kommer från min kompis Rebecka och hittills har jag inte hittat någon kladdkaka som blir godare; Den blir kladdig och fluffig och bara suupergod...och nästan godast dagen efter faktiskt.


  • 3 ägg
  • 4,5 dl socker
  • 0,5-1 tsk salt
  • 1-2 tsk vaniljsocker
  • 2,25 dl mjöl
  • 4 msk kakao
  • 150g smält margarin

Smält margarinet. Under tiden rör du sedan ihop ägg och socker, inte vispa. Blanda ihop alla torra ingredienser i en separat bunke och rör sedan ner det i äggblandningen. Till sist rör du även ner margarinet, rör till en jämn smet. Klä en form med bakplåtspapper och häll ner smeten däri, inget kladd med något smör, ströbröd eller kakao utan direkt ner i bakplåtspappret bara. Enklare än så kan det ju inte bli! Grädda på 175 grader i ca. 35-40 minuter. Den kan fortfarande vara lite åt det lösa hållet när du tar ut den, men den ska absolut vara inne minst dryga 30 minuter. Med detta sagt är ju alla ugnar olika så du får väl prova dig fram :-) När den är klar tar du ut den och lter den stå en stund innan servering så den hinner "sätta sig" lite. 


Verkligen ett kanonrecept! Jag provade ju att baka kladdkaka med polly för några månader sedan och jag var väl inte helt förtjust i den varianten men kanske med detta grundrecept istället?? Annars är ju krossat mariannegodis gott, eller nötter? Kanske toppa med en fudgekräm? Jag gillar den dock precis som den är på bilden, utan grädde till och med. En ljummen bit kladdkaka med ett glas mjölk till :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar