19 mars 2013

Grundrecept på bröd samt Rågbröd med lök och fänkål


Jag gillar att baka bröd då man kan experimentera så med smaker och har man bara en grund att utgå från så kan du ju variera i all oändlighet.

Grundrecept:
  • 5 dl ljummen vätska (vatten, mjölk, vatten+mjölk, vatten+fil, mjölk+fil etc.)
  • 50 g jäst
  • ca. 1 msk salt
  • ca. 1 dl olja (som kan bytas ut mot annat fett)
  • valfritt mjöl, tills du fått en fin konsistens - gärna lite mer åt det kladdiga hållet så att det inte blir för torrt)
Lös upp jästen i en liten del av vätskan, blanda sedan ner resterande vätska, salt, olja och övriga kryddor, frön, vetekross, honung/sirap (1-2 msk) etc. Tillsätt sedan mjöl och arbeta till en smidig deg (gärna lite mer åt det kladdiga hållet, som sagt). Arbeta i ca. 5-10 minuter. Låt sedan degen jäsa i ca. 1h, Arbeta till valfri form och låt jäsa i ytterligare 30 minuter. Baka i ugnen på 250 grader i ca. 10 minuter, dra sedan ner värmen till 175-200 grader och fortsätt baka tills brödet är färdigt. 

När är brödet färdigt??
97 grader brukar vara bra men om du inte har termometer så kan du alltid prova genom att knacka på brödet i botten, låter det ihåligt är det ok. Med detta sagt vill jag bara säga att jag själv tycker att detta är lite klurigt och är alltid nervös när jag ska skära i brödet. Jag vill ju inte baka det för länge heller så att det blir torrt. Man får helt enkelt lära sig med tiden så baka, baka, baka ;-)


Rågbröd med lök och fänkål
Jag blev tipsad om att baka bröd med lök i och tänkte att det lät så himla gott. Jag utgick från ovanstående recept men med vissa förändringar, jag tillsatte även fänkålsfrön för att få lite mer smak.

  • 1 finhackad gul lök
  • 2 msk krossade fänkålsfrön
  • 0,5 dl olja + en klick smör
  • 5 dl ljummet vatten
  • 50 g jäst
  • 1,5 msk flingsalt
  • ca. 4 dl grovt rågmjöl + rågsikt (resterande mängd)

Låt löken och fänkålsfröna stekas i fettet tills löken blivit mjuk. Dra av från värmen och låt detta kallna. Lös upp jästen i lite av vattnet och tillsätt sedan resten av vattnet, lök- och fänkålsoljan och salt. Rör runt och tillsätt sedan mjölet, lite i taget. Arbeta till en smidig deg, låt jäsa i 1h. Baka ut till en "limpa" och låt den jäsa på plåten i ca. 30 minuter. Pudra över lite mjöl och skär tre skåror med en vass kniv. Baka i ugnen enligt ovanstående instruktioner. Totaltid för detta bröd var nog ca. 25-30 minuter. Låt brödet svalna på galler efter det att du tagit ut det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar