2 september 2012

Luftig, porös och toppengod västerbottenpaj, perfekt till kräftskivan!


Västerbottenpaj är väl det ultimata tillbehöret till kräftskivan men faktiskt något som jag inte gjort förut. Det är gott, mättande och sååå lätt att göra. Och för att vara första gången måste jag faktiskt ge mig själv en klapp på axeln för det var nog den godaste västerbottenpaj jag har ätit :-)

Som vanligt använde jag denna deg...

Pajdeg:
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 50 g margarin
  • 1,5 dl mjölk

Arbeta ihop till en jämn deg och tryck ut i pajformen (det blir alltid en liten degbit över). Fyll på med valfri fyllning och grädda pajen på 200 grader varmluft tills fyllningen blivit ordentligt tillagad och fått fin färg.

Fyllning:
  • 150 g riven västerbottenost
  • 3 st ägg
  • 1,5 dl matlagningsgrädde
  • 1,5 dl mjölk
  • lite salt
  • mycket färskmalen svartpeppar
Strö ut den rivna osten i formen. Vispa ihop ägg, grädde och mjölk, tillsätt salt och peppar och vispa ihop ytterligare, vispa en liten stund så att den blir luftig och fin. Häll äggstanningen över osten, i pajformen. Rör runt lite försiktigt så att osten fördelas lite i äggstanningen (Ta inte i för hårt för då löses pajdegen upp, utan dra mer lite löst med vispen i själva fyllningen MEN bara lite). Grädda sedan i ugnen i ca. 30 minuter eller tills pajen fått fin färg och fyllningen stannat helt (den sista stunden satte jag på folie på pajen för att den inte skulle få mer färg)


Det jag gillade med pajen var just att den, trots att den ju är väldigt mättande, ändå blev riktigt luftig och porös, ja fluffig nästan. Gott, gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar