21 januari 2013

Rotfruktsgratäng med kassler


Enkel och god vardagsrätt som, visserligen, tar lite tid i ugnen men då kan man ju samtidigt göra något annat. Min typ av matlagning :-) Gillarn men inte rotfrukter kan du ju bara göra en vanlig potatisgratäng istället.

Ingredienser:
Återigen är det lite svårt att skriva mängder då jag tar lite efter egen smak.

  • valfria rotfrukter; jag tog morötter, palsternacka och rotselleri
  • hackad gul lök
  • matlagningsgrädde + lite vanlig grädde (för smakens skull), upp till 3/4 av rotfruktsmängden i formen.
  • salt och peppar
  • kassler i skivor
  • strimlad purjolök
  • riven ost

Skiva rotfrukterna i bitar så att tillagningstiden blir hyfsat jämn. lägg dessa i en ugnsform tillsammans med löken, salt och peppra och rör om ordentligt. Fördela sedan allt så att det blir ett jämnt lager. Häll på grädden upp till 3/4 av formen/mängden rotfrukter och tillaga sedan i ugnen på 150 grader varmluft tills rotfrukterna är färdiglagade. Jag gör alltid gratänger i högst 150 grader och att de då får en lite längre tillagningstid. Jag tycker att den blir krämigare och mycket godare då.

Ta ut gratängen och lägg kasslerskivorna ovanpå, toppa med purjolöken och sedan massor med riven ost. Tillaga sedan gratängen tills kasslern blivit genomvarm och osten smält ordentligt. Servera med en god sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar