22 maj 2013

Fiskwallenbergare


Nya recept på fisk är det alltid stor efterfrågan på här hemma, blir ju så lätt att man kör på samma hela tiden. Har försökt mig på fiskbiffar tidigare men aldrig riktigt tyckt att de blev bra då recepten innehöll en massa citrus som ju gjorde att fisken direkt började tillagas, vilket gav ett resultat av ganska torra trista fiskburgare...blä! Men för någon vecka sedan kom jag över ett recept på fiskwallenbergare på arla.se och då jag älskar vanliga wallenbergare tänkte jag att detta kunde bli toppen. Jag gjorde dock om receptet en anings och det blev såhär:

Till 12 st wallenbergare
  • 400g torskfile
  • 400g laxfilé (jag tog sådana där "ojämna bitar" som jag alltid har i laxsoppan)
  • 4 äggulor
  • 3 dl vispgrädde
  • 4 msk potatismjöl
  • rivet skal från 1 citron
  • 2 tsk salt  
  • citronpeppar

Mixa ihop allt i matberedare, mixa ganska länge så att fisken verkligen blivit fint hackad. När du steker dem klickar du ut biffar i stekpannan (hur enkelt är inte det!?!...såå skönt att slippa forma biffar). Stek dem snabbt på hög värme så att de hinner få lite färg. Du känner ganska lätt om de är färdiga genom att trycka lite lätt med fingret på dem, känns de fasta så ta av dem direkt och servera sedan med potatispuré, kall sås och någon god sallad. Denna gång blev det morotssallad....mmmm!

Min favorit bland kalla såser till fisk är ju tveklöst citroncreme fraiche;
  • ca. 2 dl lätt creme fraiche
  • rivet skal från 1 citron
  • salt och peppar
Men denna gång blev det en annan variant som sambon verkligen gillade och jag tyckte var ok, men inte mer...
  • ca. 2 dl creme fraiche
  • citronsaft från två små citroner
  • ca. 1 msk kycklingfond
  • salt och peppar

Ha nu en skön kväll! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar