9 maj 2013

Kycklingburgare med curry-creme fraiche



Efter att ha sett liknande recept på många olika recepsidor var jag bara tvungen att prova att göra kycklingburgare och ja, så så så gott! Väldigt enkelt recept men dock lite kladdigt så jag fick använda plasthandskar, i annat fall fuktar du händerna med kallt vatten, MEN det är verkligen värt det.

Kycklingburgarna
Anpassa kryddning efter egen smak. Jag behöll dem ganska naturella då jag verkligen ville att kycklingsmaken sulle komma fram.
  • 700g kycklinginnerfilé
  • 1 ägg
  • salt
  • peppar
  • chiliflakes
  • panko eller ströbröd att panera burgarna med

Mixa kycklingen i en matberedare till en jämn smet, krydda och tillsätt ägget varefter du mixar ihop allt lite till. Du har nu fått en smet som kan tyckas är aningen lös men oroa dig inte, det trodde jag med. Ta på dig plasthandskar eller fukta händerna med kallt vatten och forma burgare (fortfarande är smeten lite lös och det är lite jobbigt att få till det men härda ut, den blir toppen när den tillagats :)) som du vänder runt i panko/ströbröd, innan du steker dem på medelvärme. Låt burgaren få riktigt fin färg innan du vänder den.

Curry-creme fraiche
  • 1-2 dl creme fraiche
  • curry, mängd efter smak
  • 1 tsk chilisås
  • salt och peppar
  • ev,lite färsk riven vitlök
Blanda ihop allt och låt stå en liten stund innan servering.

Tillbehör
  • Friscobröd (De godaste hamburgerbröden!) som du grillat på lite i ugnen.
  • crispsallad
  • tomat
  • färsk gurka
  • gul lök


Supergott och ett roligt alternativ till vanlig hamburgare :-)



3 kommentarer:

  1. Vad gott, det ska jag prova göra!
    /Kusin Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh hej! :-) Ja, detta var hur gott som helst, verkligen och helt värt den lite kladdiga processen. Om jag får slå ett slag för Panko så rekommenderar jag detta varmt, blir en supergod yta. Finns på Willys i alla fall, vid de asiatiska varorna. Hoppas ni mår fint <3

      Radera
  2. Ah, toppen. Funderade just vad panko var, ska minsann prova :)

    SvaraRadera