18 september 2012

Stekt gös med potatismos och kall vitlöks-/persiljesås



Som tur var blev det två fiskbitar över från lördagens middag och dessa tillagades i går med ett bättre resultat. Gösen kryddades med salt och citronpeppar och panerades i lite mjöl innan den stektes, till detta gjorde jag en sås på köpt aioli, gräddfil och lite persilja. Potatismos fick bli tillbehöret och det passade mycket bättre till! Väldigt gott!

Har skrivit hur jag gör potatismos tidigare men här kommer det igen:

  • potatis (helst mjölig)
  • smör
  • mjölk
  • salt och svartpeppar
  • lite riven muskot

Tärna potatisen innan du kokar den så går den lätt att mosa sedan. Jag brukar använda elvispen när jag gör mitt mos, det går så himla smidigt. Du kan självklart tillsätta lite alla möjliga kryddor och örter om man vill och här är persilja en favorit. Men mestadels krånglar jag inte till det så mycket utan låter potatisen vara huvudsmaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar