17 september 2012

Stekt gös med blomkålspuré (som även kan göras som soppa) , knaprig skinkflis och sugarsnaps


I lördags lyxade vi till det ordentligt och köpte färsk gös...mmmm. Ville prova blomkålspuré som jag varken ätit eller tillagat förut. Det var ju verkligen inte svårt och mer snabblagad mat får man ju leta efter.

Blomkålspuré/Blomkålssoppa
Här utgick jag inte från något direkt recept... Jag delade ett helt blomkålshuvud i mindre bitar och kokade det tillsammans med ca. 1-2 dl mjölk, 2 dl vispgrädde, lite vatten och salt. När blomkålen kokat så länge att den nästan föll sönder, hällde jag av vätskan MEN sparade den i en skål. Därefter mixade jag blomkålen till en slät puré och tillsatte lite av vätskan tills purén fått rätt konsistens. Resterande vätskan sparade jag och spädde den överblivna purén med, vilket blev en jättegod soppa för veckans matlådor :-) Föredrar den faktiskt som soppa.

Knaprig skinkflis
Detta gjorde jag för att toppa purén med och det är verligen att rekomendera! Lägg ut några skivor kallrökt skinka på en bakplåtspappersklädd plåt och rosta i ugnen tills de fått en fin färg och är knapriga (de hårdnar dock lite efter att man tar ut dem ur ugnen så de behöver inte vara jätteknapriga när du tar ut dem). Ta ut dem och låt svalna en stund, smula sönder och använd som topping.

Gös och sugarsnaps
Gösen kryddades med salt och peppar och stektes i smör. Sugarsnapsen lade jag i kokande vatten i någon minut, innan servering.

Detta var gott men inte den bästa kombinationen av smaker, tycker jag. Jag ville prova något nytt med blomkålspurén och den var god men inte till fisk. Här föredrar jag nog vanlig potatispuré alt palsternackspuré faktiskt. Det var en toppenidé med skinkflisen på dock! Vi gjorde även missen att droppa lite tryffelolja på purén och då det var gott till själva purén men tyvärr funkade det inte till fisken! Så det kan vara bra att tänka på. Summa sumarum var det många väldigt goda smaker i denna rätt men kanske inte tillsammans :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar