21 september 2012

Scones till långfrukosten


Såhär på fredagen när helgkänslan börjar infinna sig, drar jag till med ett tips inför helgens långfrukostar. När jag gör scones använder jag alltid Leilas recept och de blir alltid toppen. Detta recept är hämtat från "Guldkant på tillvaron" fast jag har tagit bort hallonen och chokladen. Verkligen ett toppenrecept och det blir så himla gott med rörsockret på toppen.

8-10 scones
  • 8 dl vetemjöl
  • 0,5 tsk salt
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 0,5 dl rörsocker
  • 125 g kallt smör
  • 1 ägg
  • 2 dl mjölk
  • ägg och rörsocker till pensling
ev.
  • 100g mörk choklad
  • 150g hallon

Blanda ihop alla torra ingredienser, tillsätt smöret låt det fördelas jämt i de torra ingredienserna (Jag använder alltid kitchenaiden). Tillsätt ägg och mjölk och arbeta ihop degen (om du vill tillsätter du även chokladen och hallonen, vänd ner dessa försiktigt). Platta sedan ut degen till ca. 2-3 cm tjocklek. Stansa ut små runda scones med hjälp av ett glas och lägg dessa på en plåt. Pensla med ägg och strö på rörsocker. Tillaga den i 225 grader varmluft i ca 10 minuter, tills de fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar