6 september 2012

Köttbullar med potatismos, pressgurka och morotssallad


Husmanskost när den är som bäst!! Har skrivit receptet förut men det varierar sig alltid lite så här kommer måndagens variant:
  • 300g färs (jag använde älg men använd valfri färs efter eget tycke, jag föredrar ju isf nötfärs)
  • ca. 0,5dl mjölk
  • ca. 1msk ströbröd
  • 1st finhackad lök (tycker om lökbitar iköttbullarna men om inte, riv ner löken, blir också toppen)
  • 1msk grillkrydda (se bild, köpt på Krydderikrokus i Adelöv)
  • 1msk grovkornig senap
  • salt och peppar
  • smör till stekning
  • sirap till stekning
Blanda ihop mjölk och ströbröd, låt det stå och dra en liten stund och tillsätt sedan kryddor, senap och hackad lök. Tilsätt färsen och blanda till en smidig smet som sedan får stå och dra en stund, gärna över natt. Rulla sedan köttbullarna och sätt dem på bakplåtspapper, i en ugnsform och ringlar över lite flytande margarin innan du ugnsbakar dem på 175 grader i mitten av ugnen. (Jag ugnsbakar dem för att de ska hålla formen bättre samt att de tillagas på en jämnare temperatur) Baka dem tills de är precis är färdiga, ta ut dem och stek på dem för att få en fin yta och godare smak. Som en sista tuch ringlar du över lite sirap under stekningen, rör om och stänger av plattan.

I måndags gjorde jag dock såsen direkt i stekpannan tillsammans med köttbullarna. Jag tillsatte då:
  • matlagningsgrädde
  • lite kalvfond
  • lite soja
  • lite senap
...och sedan lät jag detta koka ihop en stund innan servering. Jag serverade med potatismos, lingonsylt, pressgurka och morotssallad

Potatismoset gör jag oftast väldigt enkelt, självklart kan man tillsätta lite alla möjliga kryddor och örter om man vill och här är persilja en favorit. Men mestadels krånglar jag inte till det så mycket utan låter potatisen vara huvudsmaken...gott, gott, gott!!!

Detta har jag alltid i mitt potatismos:
  • potatis (helst mjölig)
  • smör
  • mjölk
  • salt och svartpeppar
  • lite riven muskot
Tärna potatisen innan du kokar den så går den lätt att mosa sedan. Jag brukar använda elvispen när jag gör mitt mos, det går så himla smidigt :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar