2 september 2012

Fuccacia med vitlök och basilika


Jag utgår, som jag skrivit tidigare, alltid från Leilas fuccaciarecept när jag ska göra ett snabbt och gott bröd, även om jag inte gör just fuccacia. Igår däremot var det just fuccacia som skulle bakas och jag var så himla sugen på vitlöksbröd och hittade då Kalasgott-Jennies recept på vitlöksbröd där hon gör en olja med mixad basilika och vitlök, vilket fick bli min inspiration till toppingen på fuccacian.

Deg:
  • 1/2 pkt jäst
  • 3 dl ljummet vatten
  • 1 msk salt
  • 0,5-1 dl rapsolja
  • honung (minst 1 msk men brukar ta lite mer)
  • 6 dl mjöl (igår tog jag lika delar vetemjöl som rågsikt)
Topping:
  • 0,5 dl olja (jag tog en blandning av raps och olivolja)
  • 1 kruka basilika
  • 1 klyfta vitlök
  • lite rivet citronskal
  • salt och peppar
Lös jästen i vattnet och häll sedan i alla ingredienser, sist mjölet. Degen blir ganska geggig men det gör inget. Sikta på lite extra mjöl och låt jäsa i 30 minuter. Själp upp degen på en bakplåtspapperklädd plåt och tryck ut den så att den blir stor som hela plåten (och platt). Låt jäsa i ca. 30 minuter till. Mixa ihop alla ingredienser till toppingen så att den blir hyffsat slät. När brödet jäst färdigt sticker du sedan ner fingrarna i det så att hela brödet blir fullt av små gropar, varefter du häller över den mixade oljan och stryker ut den över hela brödet. Sätt in i ugnen på 200 grader varmluft tills det fått fint färg och är färdigbakat, ca. 10 minuter MEN håll koll (!), det kan gå snabbt i slutet.

Ett gott och smakrikt bröd!! Perfekt till vilken buffé som helst :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar