14 maj 2012

Pasta med ostsås och broccoli

Idag blev det ett litet byte i menyn, måndagens och tisdagens rätter fick byta plats pga. tidsbrist så idag blev det pasta med ostsås och broccoli. Jag gjorde i princip samma ostsås som jag hade i lasagnen förra veckan, en väldigt mild ostsås så vill ni ha en starkare ostsmak häller ni bara i mer ost alt. använder en starkare ost som typ västerbottenost. 




Ingredienser:

såsen (ca. 6 portioner)
  • 0,5 dl mjöl
  • 7-8 dl mjölk
  • 4-5dl riven ost
  • salt och peppar
tillbehör:
  • färsk pasta, idag blev det tagliolini
  • knaperstekt bacon
  • kokt broccoli
  • tomater och slätbladig persilja


Vispa ihop mjölet med lite av mjölken till en jämn smet. Vispa sedan ner resterande mjölk och låt detta koka upp under omrörning. När såsen har fått koka i några minuter kan du dra av den från värmen och tillsätta osten, salt och peppar. När osten smält ner i såsen är den färdig att servera. Ett tips, om du inte har en sambo som tycker att broccoli är mindre gott, är ju att röra ner broccoli i såsen. Jag åt pastan med enbart ostsås, broccoli och toppade med lite tomater och persilja. Johan struntade i broccolin och tog knaperstekt bacon istället men det är nog gott med bägge delar :-)

Annars idag har det varit en bra dag men en riktig måndags-måndag, jag tror att vädret hjälper till att ge tröttheten en extra push, jag vill ha sol!! Men den kommer nog snart... Ordnade även till det idag så att jag är ledig på fredag, lite lyxigt med fyra dagars ledighet. En glad nyhet är även att jag nu kan titulera mig som fast anställd i kommunen, vilket känns väldigt härligt. Yey!! 

Nää...nu har jag massor med annat att göra så nu kan jag inte sitta här mer ;-) Ha en skön kväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar