27 maj 2012

Kycklingsallad och färska dinkelrutor

I torsdags blev det kycklingsallad med färskt bröd och då provade jag ett nytt recept som jag hittade i tidningen "Goda vanor", en ganska trist tidning faktiskt men detta recept blev jag nyfiken på; Långpannerutor/dinkelrutor.

  • 50g jäst
  • 5dl mjölk
  • 2 msk flytande honung
  • 1 msk salt
  • 1 dl linfrön
  • 4,5 dl rågsikt
  • 7dl dinkelmjöl


Värm mjölken till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och rör först ut den med en liten bit av mjölken tills den löst sig helt. Tillsätt sedan resterande mjölk, honung, salt, linfrön, rågsikt och nästan allt dinkelmjölk, spara lite till utbakning. Arbeta degen tills den är smidig och släpper från kanterna. Låt den sedan jäsa i 40 minuter.

Täck en långpanna med bakplåtspapper och häll sedan ut degen på detta, tryck ut degen med fingrarna så att den täcker hela långpannan. Forma rutor genom att trycka ner degskrapan genom degen ända ner till botten. Låt degen jäsa i ca. 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader och grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter. Låt det svalna på galler.



Jag toppade mitt bröd med lite sesamfrön också då jag tyckte det verkade gott, jag hällde även i lite solrosfrön i degen. Då jag inte ville att brödet skulle bli för torrt tog jag ut det innan det hunnit få riktigt fin färg men jag tar hellre ett gott och saftigt bröd än ett snyggt torrt.

Detta var ett gott bröd, enligt mig. Jag glömde dock att salta, vilket är den största missen man kan göra när man bakar bröd så jag var beredd på katastrof men just i detta bröd var det inte så farligt faktiskt...puh!

Salladen:

Jag marinerade kycklingen i olja, soja, finhackad chili, limeklyftor, citrongräs, salt och peppar. sedan fick den stekas i ugnen i ca. 20 minuter, varefter jag tog ut den och lät den ligga under folie en bra stund.



I salladen hade jag följande:
  • kokt pasta som jag rört runt med lite pesto
  • sallad
  • gurka 
  • tomat
  • sockerärtor
  • färska champinjoner
  • rödlök
  • papaya som fått marineras i lite citronjuice
  • kycklingstrimlor
Jag toppade detta med vitlöks-creme fraiche och färsk basilika. Enkel och somrig mat!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar