16 maj 2012

Hemmagjord pizza

Hemmagjord pizza är verkligen något jag gillar. När jag gör pizzadeg använder jag mig alltid av detta recept, snarlikt fuccacian jag tidigare skrivit om:


  • 0,5pkt jäst
  • 3 dl vatten
  • 0,5 dl olja
  • 1 msk flingsalt
  • 1 msk honung/sirap
  • 7-8 dl  mjöl
Detta ska räcka till två pizzor och såhär gör du; rör ut jästen med lite av vattnet och tillsätt sedan resterande vatten. Tillsätt sedan olja, salt och honung/sirap och röra om. Tillsätt sedan mjölet under omrörning och låt degen knådas i någon minut innan den får jäsa i ca. 45-50 minuter. Efter detta kavlar du ut degen till två tunna pizzabottnar och toppar med det du är sugen på. Baka sedan pizzorna i 200grader varmluft tills de är färdiga. Jag gillar denna deg för pizzabotten blir lite tjockare och fluffig, inte så kompakt men har du något annat recept du gillar bättre så kör på det!


Här kommer två förslag på toppingar som vi brukar göra, igår serverades den översta:

Pesto/fetaost

Älskar kombinationer pesto-fetaost...ljuvlig! Denna pizza fick jag första gången av en kompis och är hur enkel som helst att göra.

  1. chilisås - bred ut ett tunt lager på pizzabotten
  2. pesto - klicka ut detta och bred ut det en aning så att blir som ett andra lager på pizzan
  3. fetaost - smula över detta så att hela pizzan täcks
  4. färska champinjoner - skiva och placera ut över fetaosten
  5. basilika och lite svartpeppar - krydda över pizzan
  6. riven ost - avsluta med detta och in i ugnen
Baka pizzan i ugnen (200grader, varmluft). Servera med en god sallad.

Bacon/färsk tomat
  1. krossade tomater blandat med lite tomatpuré och kanske en anings salsasås
  2. strimlad gul lök
  3. skivade färska champinjoner
  4. stekt bacon
  5. färska tomater, delade
  6. salt, peppar och oregano
  7. riven ost
Baka pizzan i ugnen (200grader varmluft). Toppa med lite ruccola och servera med vitlöks-creme fraiche och en god sallad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar