1 maj 2012

Kokt torsk med äggsås, potatis och ärtor

Detta är ju en klassiker som jag har velat prova på länge men det har liksom aldrig blivit av. Det kan säkert göras på många olika sätt men såhär gjorde jag:

Torsken
  • 200-400g torskfilé
  • 1st morot
  • 2st gula lökar
  • 2st citroner
  • salt
  • pepparkorn
Såsen:
  • 2st ägg
  • 1-2msk mjöl
  • 3-4dl mjölk
  • salt och peppar
  • hackad persilja
Koka äggen så att de blir hårda och hacka dem. Häll rikligt med vatten i en kastrull. Dela morot, lök och citron i grova bitar och lägg ner i vattnet, tillsätt svartpepparkort och salta rikligt (väldigt mkt!!). Låt vattnet sedan koka upp. 

Undertiden vispar du ihop mjölet med lite av mjölken tills det blivit slätt. Tillsätt sedan resterande mjölk och koka upp under omrörning Här får du kanske reda såsen lite till om den blir för lös men mitt tips är att inte använda dig av all mjölk till en början utan att späda såsen efterhand till önskad tjocklek. Salta och peppra såsen (även denna kräver ganska mycket salt). Vänd sedan ner äggen och hackad persilja och låt såsen stå och "gotta till sig" lite. 

Nu är det dags för torsken, och då gjorde jag så att när vattnet kokat upp sänkte jag värmen till 1:an eller 2:an innan jag lade ner den. Då jag inte ville att den skulle kokas sönder lät jag den sedan ligga där och tillagas, vilket bara tog några minuter. När du serverar är det ett tips att krydda fisken lite med salt och citronpeppar. Som tillbehör hade jag kokt potatis och ärtor, voila!

Vääääldigt enkel rätt MEN jag föredrar absolut stekt fisk då den kokta har en tendens att bli alldeles för osalt. Såsen blev god och var ju hur enkel som helst att göra, den kommer jag göra igen absolut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar