27 maj 2012

En fikastund i det gröna och fried rice...

Återigen en vecka som har gått i ilfart där jag knappt hunnit med någonting...puh! Jag lägger ändå in lite olika inlägg från veckan som varit så att det blir lättare att hitta recepten sedan...

Söndagen var en skön dag som vi avslutade med en lite  fikastund ute vid snapen där vi låg och myste i solen en lång stund och bara laddade inför arbetsveckan som väntade.




Till middag blev det fried rice, något som jag sett att många gör när de har fått ris över. Jag  fick inspiration från Icas "billiga veckan" och gjorde en liten egen variant på deras recept.

 Ingredienser:
  • 4dl kokt basmatiris
  • 2 vitlöksklyftor, rivna/hackade/pressade (jag river alltid vitlöken)
  • 2st strimlade kycklingfiléer
  • 1msk olja
  • salt och peppar
  • 2-3 msk riven ingefära
  • valfria wokgrönsaker, jag tog morötter, minimajs, paprika och sugarsnaps som jag strimlade.
  • 1-2 msk röd currypasta
  • 2msk soja
  • 2 ägg
Topping:
  • böngroddar
  • thai-basilika
  • salladslök
  • lime


Stek kycklingen i olja,salta och peppra och tillsärr sedan vitlök och ingefära när kycklingen nästan är färdig. Låt detta steka ihop på lite svagare värme så att inte vitlöken bränns och lägg det sedan åt sidan.

Stek sedan grönsakerna tillsammans med currypastan och krydda med salt och peppar. Blanda sedan ner kycklingen, ris, och soja och låt allt steka ihop en liten stund. Knäck i ett ägg i tagen, under omrörning så att dessa fördelas jämt i riset. Häll upp i portionsskålar, toppa med groddar, thai-basilika, salladslök och en limeklyfta. Innan du äter pressa över ordentligt med lime....mmmmm!!! Toppengott!!



Prova detta, perfekt rätt att göra när man vill bli av med överblivet ris. Jag gillar ju dessa asiatiska smaker, det har ni säkert förstått vid det här laget. Det är så himla fräscha smaker, speciellt när man toppar med lite färska örter och grönsaker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar