27 maj 2012

Eurovision!!!

Som den smarta människa jag är tog jag denna kväll massor med fina bilder på maten, bara för att senare upptäcka att jag inte satt i minneskortet sedan jag laddat in bilder i datorn....man kan bli irriterad för mindre!!!

Gårdagkvällen kommer jag dock för alltid att minnas med en guldkant. En otrolig prestation som jag, även om det känts segervisst sedan Loreen vann den svenska uttagningen, aldrig vågat hoppas på skulle ta hem hela kalaset. Så otroligt roligt och kul med ännu ett år där man sitter som klistrad framför röstningen, I LOVE IT!!

Melodifestivalen har alltid haft en fin plats i mitt hjärta och ja, ett tag spelades allt in på VHS så att jag kunde titta på det om och om och om igen...riktigt så är det inte nu vill jag dock tillägga. Så ett utlåtande är väl ändå på sin plats; programledarna var inget att hänga i granen, mellanakten likaså, större delen av startfältet var lite blahi blaha. Jag gillade dock verkligen Serbien, en fin låt och duktig sångare. Greklands låt satte sig vekligen i mitt huvud och ville som inte försvinna, ingen låt jag kanske skulle lyssna massor på men kan tänka mig att det blir en sommarhit. Tysklands sångare satte sig i mitt huvud, inte så mycket för sången kanske som för hans fina ögon och leende ;-) Och säga vad man vill men Loreen var verkligen i en klass för sig, jag har dock lite svårt när hon ska sjunga till svar på frågor hon får men det kanske bara är jag? Låten och hela numret var toppen och det är verkligen så roligt att Sverige ska anordna Eurovision nästa år! 

Nu till maten! Igår blev det DENNA pastarätt. Till detta gjorde jag en sallad med vattenmelon och fetaost:

  • strimlad sallad
  • strimlade sockerärtor
  • hackad gurka
  • skivad tomat
  • vattenmelon i tärningar
  • fetaost i tärningar
  • rödlök
  • olivolja
  • salt och peppar
  • basilikablad
Somrigt och gott!

Till efterrätt hade Rebecka bakat en nyttigare variant på kladdkaka:

  • 1dl strösocker
  • 1dl ljus sirap
  • 1tsk vaniljsocker
  • 2ägg
  • 4msk kakao
  • 1krm salt
  • 1dl kesella
  • 1dl mjöl
  • ev. 50g valfria grovt hackade nötter

Smörja och bröa en rund form med avtagbar kant. Sätt på ugnen på 175 grader. Rör ihop socker, vaniljsocker, sirap, ägg, kakao och salt. Tillsätt sedan kesellan, mjöl och ev.nötter. Rör ihop till en jämn smet. Häll ner i formen och grädda i 25 minuter. 

Till detta serverades vispad grädde och en hallonsås, vilket bröt av fint då kakan hade en kraftig chokladsmak och var ganska mastig...gott, gott, gott. Kan tänka mig att jordgubbar till är en hit. Kakan blir inte så kladdig utan mer kompakt och smälter verkligen i munnen...mmm! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar