12 februari 2012

Veckomenyer

Att skriva veckomenyer och planera sina middagar kan tyckas omständigt, tidskrävande och kanske till och med trist. För mig är de dock ett måste och jag ser bara fördelar med det; 


Jag har länge brottats med övervikt och i min strävan efter att må bättre har planering varit a och o. Jag behöver aldrig hamna i "vad ska vi äta idag"-träsket som bara slutar med att man åker till affären och handlar på sig en massa man inte behöver, också pga att man troligtvis har väntat för länge och går omkring där hungrig. Någon som känner igen sig?? :)


Ekonomiskt sätt är det också mycket bättre samt att jag upplever att man får en mer varierad och bättre kost. Och godare mat!!  Varför inte prova några utav de bra matkassarna som finns då? Ja, jag är helt enkelt för mkt kontrollfreak för att göra det samt att jag tycker det är roligt att planera maten.


Här på bloggen kommer jag att försöka dela med mig av mina veckomenyer. Kanske kan det fungera som lite inspiration i alla fall.


Meny, vecka 7 :


Måndag:
Lasagne med ost och spenat, sallad

Tisdag:
Lövbiffsgryta med ris och ”farmorssallad”

Onsdag:
Tonfiskgratäng med kokt broccoli

Torsdag:
Spagetti och köttfärssås med vitkålssallad

Fredag:
Kyckling med parmaskinka och balsamsås, sallad

Lördag:
Hemmagjorda hamburgare (älgfärs) med klyftpotatis

Söndag:
Indisk kycklingsoppa med färskt bröd


Hämtar inspiration från det mesta som tidningar, kokböcker,
olika recept-appar men även min egna fantasi :)
Recept kommer under veckan.


Jenny

1 kommentar: