21 februari 2012

Lövbiffsgrytan

Så fick jag äntligen laga min kära lövbiffsgryta :) En jättegod gryta som har blivit en klassiker i min familj. Receptet kommer ursprungligen från min moster och var något som min mormor alltid bjöd på när man kom och hälsade på. Som vanligt är mängderna uppskattade på ett ungefär.


ca. 400-500g Strimlat nötkött, gärna lövbiff (jag använde dock älgkött)
Smör att steka i
curry, ca. 2 tsk
Salt
2st hackade lökar
ca. 3msk tomatpure
ca. 3msk senap
5dl matlagningsgrädde/ vispgrädde


Stek köttet i curry tills det fått färg. Tillsätt löken och salta lite. Häll i tomatpuren och senapen, rör runt och låt steka en liten stund. Häll sedan på grädden och låt grytan koka ihop. Servera med ris och en god sallad. Jag gör alltid "farmorssallad", vilket är toppengott!! Receptet finns under etiketten tillbehör.
Farmorssallad som
tillbehör är ett måste! :)
Till efterrätt idag blev det självklart en semla som avnjöts framför filmen "Nyckeln till friheten". Har du sett den? Om inte, gör det! 

Nu ska jag fortsätta mysa med sambon framför filmen!
Ha det toppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar