19 februari 2012

Så blev det!

Provade baka surdegsbröd från den köpta surdegen idag. Följde receptet på burken och det blev helt super!!

1burk rågsurdeg (150g)
1/2 paket jäst
5 dl kallt vatten
9 dl vetemjöl
4 dl rågmjöl, grovt
3 tsk salt
1 msk oliv- eller rapsolja



1. Skaka burken och rör ihop surdegen med jäst och vatten. Tillsätt alla ingredienser utom saltet.
2. Knåda till en elastisk och smidig deg, ca 10 min i maskin eller 5 min för hand. Häll i saltet i slutet av knådningen. Degen får vara lös men inte kladdig. Forma degen jämn och fin. Låt jäsa till dubbel storlek i bunke täckt med plast i minst 2h.
3. Häll upp degen på bordet, arbeta så lite som möjligt. Dela i 2-3 bitar (bröd) eller 4 bitar (baguette) och rulla varsamt ut i önskad längd. Sikta därefter lite mjöl över bröden.
4. Lägg bröden på plåt och täck med plast. Låt jäsa i 1h.
5. Sätt ugnen på 260 grader i lagom tid innan gräddning och sätt samtidigt in en form med 5dl vatten i ugnen.
6. Gör 2-3 snitt över bröden precis innan plåten sätts in i ugnen, sänk temperaturen till 220 grader. Grädda mitt i ugnen tills bröden fått fin färg, ca 20-25 min. Låt svalna på galler.


Jag hade inget grovt rågmjöl så jag tog lika delar rågsikt som vetemjöl istället, ca. 6,5 dl av varje. Funkade fint.

Svärfar kom förbi på lite kvällsfika och både han och sambon tyckte brödet var mkt gott. Det tar ju lite längre tid att göra i och med att det ska jäsa så länge men det gjorde inte mig nått, tog en tupplur under tiden :) Nästa gång blir det att baka på egen surdeg!

Nää...nu blir det en dusch och sängen tror jag bestämt!
Sov så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar