16 februari 2012

Surdeg!

Köpte denna för några dagar sedan:

Har länge varit sugen på att baka surdegsbröd och när jag såg denna i affären kände jag att det var ju enkelt och bra! När jag nu läst lite om det verkar det inte alls så svårt att sätta sin egen surdeg så jag tror att jag ska göra det med  :)

Har hittat många olika recept men två som jag känner är så pass snarlika så att det borde funka...

Leilas recept från recept.nu

Dag 1:
2.5 dl rågmjöl
2 dl vatten

Blanda ingredienserna i en bunke. Plasta in och låt stå i rumstemperatur i två dygn.

Dag 3:
1 dl rågmjöl
1 dl vatten

Tillsätt ingredienserna, plasta in och låt stå ytterligare ett dygn.

Dag 4:
1 dl rågmjöl
1 dl vatten

Tillsätt ingredienserna, plasta in och låt stå ytterligare ett dygn. Sedan är den färdig att börja bakas med.'

Stefan och Cecilias recept från receptbloggen.com

Dag 1:
·         2 msk rågmjöl
·         4 msk vatten
Rör ihop vatten och mjöl i ren (gärna nysköljd) burk. Lägg över lock, men skruva inte fast det. Låt burken stå 2 dygn i rumstemperatur. Skaka burken lite lätt då och då.
Dag 3:
·         2 msk rågmjöl
Rör ner i surdegsblandningen och låt stå över natten.
 Dag 4:
·         4 msk rågmjöl
·         4 msk vatten
Rör ner i surdegsblandningen och låt stå över dagen. Om surdegen nu doftar milt syrligt, rest sig och är lite bubblig i konsistensen så är den klar att använda.
Mata surdegen
Surdegen håller sig fint en vecka i kylen. Därefter kan man mata den, 1msk rågmjöl och 1msk vatten. Eller dubbelt, beroende på hur mycket man använt av surdegen. Sen är det bara att hålla liv i den.
Det verkar ju inte så svårt, eller hur?? Köpte ett levainbröd för några veckor sedan, eller min pappa gjorde det och jag fick smaka, var helt otroligt gott!! Verkar dock lite krångligt att göra men om det bara smakar hälften så gott som det jag åt är det helt klart värt all mödan. 
Hur har din dag varit? Min har varit toppen på alla sätt. Känner mig lyckligt lottad som får arbeta med något jag verkligen brinner för och jag stortrivs verkligen. Barnen är i en sådan rolig ålder nu så de mest fantastiska fantasihistorier diktas ihop, historier som jag kan skratta gott åt lång tid efteråt. Ska strax tillbaka på personalmöte så nu blir det en kopp kaffe och lite finn-crisp ;)




Ta hand om dig!

Jenny

1 kommentar:

  1. Testsvar från far :-O! Har i veckan satt en surdeg åsså. Allt preparerat för bak i dag! En stor bunke mer rågmjölsgröt som bubblar å bara den. Receptet jag bakar på är min moster Lindes. Det enda jag vet är att man inte skall misströsta om man inte får till det riktigt första gången. Kommer i håg platta, hårda, sura pankakor som jag försökte dela med bandsåg innan de hamnade i sopen. Men andra gången blev det riktigt bra. Ditt mål är att få till det första gången - Heja!

    SvaraRadera